Persoonlijk contact!

Bel ons
03-385 21 96

Meer informatie?
Bestel de gratis catalogus

Bekijk al onze prijzen
Vraag de gratis prijslijst aan

Woensdag 20 juli 2011

koop geen presentatiewand

“Wij zoeken een nieuwe presentatiewand die we gemakkelijk mee kunnen nemen naar beurzen omdat ons huidige systeem niet meer voldoet”, zo liet een bedrijf mij vorige week aan de telefoon weten.

Dit soort telefoontjes en mailtjes van bedrijven die op zoek zijn naar een ”mobiele presentatie” komen bijna dagelijks bij ons binnen. En daar zijn we heel blij mee!

Als we vervolgens verder in gesprek komen met zo’n bedrijf om de wensen en eisen voor zo’n presentatiewand of beurswand door te nemen stellen wij ook de vraag welke communicatie doelstellingen dit bedrijf heeft. Doelgroep, aanbod, imago, stijl, pay-off, vervolgacties enz. enz, zijn tenslotte allemaal items die belangrijk kunnen zijn voor het ontwikkelen van een geslaagde presentatie.

Technische eigenschappen van een presentatiewand?

Vaak blijkt dan dat het bedrijf in kwestie hier nog niet echt over nagedacht heeft. En dat de wensen en eisen zich voornamelijk richten op het technische en fysieke vlak van het aan te schaffen systeem. Zoals bijvoorbeeld: 

  • het systeem moet licht in gewicht zijn,
  • maximaal 4 meter breed
  • gemakkelijk te vervoeren
  • in een middenklasse personenauto te vervoeren
  • in maximaal 15 minuten kunnen worden opgebouwd
  • een geïntegreerd LCD beeldscherm hebben
  • een bijpassende toog hebben
  • enz. enz. enz. 

Op zich begrijpelijk, want als de presentatiewand niet aan deze voorwaarden voldoet dan zal dit de nodige praktische problemen voor het bedrijf opleveren. Want bedrijven gaan juist over tot de aanschaf van hun eigen presentatiewand omdat ze deze zelf willen kunnen opzetten en afbreken. Dit om zodoende flexibel te zijn (niet meer afhankelijk van anderen) en om tijd en geld te besparen. 

Toch is het opmerkelijk dat sommige bedrijven beginnen met de genoemde aspecten van een beurswand zonder helder in beeld te hebben welke rol deze beurswand moet gaan vervullen. Eigenlijk zou de besluitvorming omtrent een presentatiewand in omgekeerde volgorde moeten plaatsvinden. En zou men op zoek moeten zijn naar een presentatie die: 

  • de aandacht trekt
  • het nieuwe XYZ product onder de aandacht brengt
  • de belangrijkste USP’s visualiseert
  • aanspoort tot het bijwonen van een demonstratie
  • prikkelt tot het maken van een vervolgafspraak
  • etc. etc. etc.

Deze aspecten worden echter vaak naar de achtergrond verdrongen of gaan pas spelen zodra de keuze voor de presentatiewand al is gemaakt. En dat is eigenlijk vreemd. 

Is er verschil tussen een standbouw stand en een presentatiewand?

Opvallend ook, want bij het ontwikkelen van bijvoorbeeld een beursstand concept voor een eenmalig gebouwde (standenbouw) stand zijn dit meestal wél de belangrijkste onderdelen van de briefing naar de standenbouwer. En dat terwijl het doel van een eenmalig gebouwde beursstand en een presentatiewand toch echt dezelfde is. Namelijk het neerzetten van een geslaagde presentatie. Dat het bij het neerzetten van een beurspresentatie m.b.v. een presentatiewand meestal gaat om kleinere oppervlakten speelt daarbij geen rol. Sterker nog, dat maakt het belang van een goede communicatie van de presentatiewand eigenlijk nóg groter. Met een kleine beursstand is het immers lastiger om de aandacht te trekken en om een goed verhaal te vertellen als met een grote beursstand. Maar toch wordt een presentatiewand soms meer gezien als gebruiksvoorwerp dan als communicatie instrument. 

Met als gevolg dat je op beurzen en evenementen veel presentatiewanden ziet die volgens mij ongeschikt zijn voor hun doel. Beurswanden die niet de aandacht op zich weten te vestigen en al helemaal niet vertellen waarom product of bedrijf XYZ wel eens interessant zou kunnen zijn voor de bezoeker. Of, nog erger, beurswanden waarvan niet alleen de communicatie, maar ook de kwaliteit en de fysieke gesteldheid ervan van bedenkelijke kwaliteit is. Kreukelige of slechte bedrukking, ondeugdelijke verlichting en zelfs kapotte systemen zijn zaken die iedereen die regelmatig op beurzen loopt met eigen ogen kan constateren. Het is niet vreemd dat juist deze bedrijven dan achteraf klagen dat de beurs waardeloos was en alleen maar geld heeft kost. Ja natuurlijk… 

Een presentatie die scoort 

Een goede presentatiewand alleen is natuurlijk geen garantie op succes. Daarvoor zijn ook andere factoren belangrijk. Maar om succes te behalen met een presentatiewand waarvan de bezoeker in het voorbijlopen niet begrijpt wat het bedrijf nou precies doet gaat zeker geen succes opleveren. In dat geval kunnen deze bedrijven hun marketing euro’s beter op een andere manier besteden. Want los van het feit dat een presentatiewand aan een aantal praktische eisen moet voldoen, staat of valt het resultaat dat er mee wordt behaald toch echt met de communicatie ervan. 

Mijn advies is dan ook: koop geen presentatiewand maar koop een presentatie die scoort. Koop een “3D beurs-presentatie” die uw verhaal vertelt en uw boodschap goed overbrengt. En bekijk vervolgens welk systeem hiervoor als drager hiervoor het meest geschikt is. En dat zou in veel gevallen inderdaad wel eens een bepaald type presentatiewand kunnen zijn. En dat is natuurlijk prima. Succes! 

Michel Rijnberg
Expo Display Service BVBA

Ontvang de nieuwsbrief



Reageer

Naam
E-mail
(niet zichtbaar)
Commentaar
Beveiligingscode
DE CODE HIER INVULLEN AUB :
 

 
Vul jouw e-mailadres in en het downloaden zal starten:
Download start over seconden